Konsumentverket föreslår förbud mot telefonförsäljning
7726.se tycker att konsumentverket har rätt. Vad tycker du? Rösta ovan.
Telefonförsäljning fortsätter att vara ett stort problem. Missnöjet är stort, i princip ingen konsument vill ha försäljningssamtal till sin telefon och för att undvika telefonförsäljare svarar sex av tio personer inte på samtal från okända nummer. Nu föreslår Konsumentverket ett generellt förbud mot telefonförsäljning.
Regeringen har gett Konsumentverket i uppdrag att utreda hur konsumentskyddet vid telefonförsäljning kan öka. Idag lämnar myndigheten över rapporten Telefonförsäljning – en oönskad, olämplig och djupt problematisk affärsmetod till regeringen.
Läs hela konsumentverkets artikel här »
Stig om telefonförsäljning: ”Oseriöst”
Lyssna på P4 Sörmland
https://www.sverigesradio.se/artikel/stig-om-telefonforsaljning-oserios
Telefonförsäljning fortsätter orsaka problem för konsumenter
Konsumenter upplever omfattande problem med telefonförsäljning på marknader som el, telekom, krediter, spel och hälsokost…
..Konsumentverket anser att de åtgärder som har vidtagits i form av ett skriftlighetskrav, branschens NIX-register där konsumenter kan ange att de inte önskar bli uppringda eller tillsyn av Konsumentverket inte är tillräckliga…
Läs mer om pressmeddelandet från Finansdepartementet på Regeringskansliets hemsida
https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2025/08/elefonforsaljning-fortsatter-orsaka-problem-for-konsumenter/